Регуляторний акт розроблено відповідно до статті 8 Закону України «Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності», Методики проведення аналізу впливу регуляторного акта, затвердженої Постановою Кабінету Міністрів України від 11.03.2004 № 308 зі змінами від 16.12.2015 № 1151.
Назва регуляторного акта: «Про встановлення ставок та пільг зі сплати земельного податку на 2022 рік».
Регуляторний орган: Славгородська селищна рада
Розробник документа: відділ АПК, земельних відносин та екології Славгородської селищної ради
Відповідальна особа: Поденко О.О., начальник відділу АПК, земельних відносин та екології Славгородської селищної ради
Контактний телефон: (050) 884-81-19
Відповідно статті 10 та пункту 12.3 статті 12 Податкового кодексу України законодавчо закріплено право органів місцевого самоврядування приймати рішення про встановлення місцевих податків і зборів в межах своїх повноважень та в порядку, визначеному цим кодексом.
Рішення про встановлення місцевих податків і зборів є нормативно- правовими актами, копії яких надсилаються в електронному вигляді у десятиденний строк з дня прийняття до контролюючого органу, в якому перебувають на обліку платники відповідних місцевих податків та зборів, але не пізніше 1 липня року та офіційно оприлюднюються органом місцевого самоврядування до 15 липня, що передує бюджетному періоду, в якому планується застосовування встановлюваних місцевих податків та зборів або змін до них (плановий період). В іншому разі норми відповідних рішень застосовуються не раніше початку бюджетного періоду, що настає за плановим періодом.
У разі неприйняття селищною радою рішень про встановлення місцевих податків та зборів, такі податки справляються, виходячи із норм Податкового кодексу України, із застосуванням мінімальних ставок, які діяли до 31 грудня року, що передує бюджетному року, в якому ставки застосовуються.
Місцеві податки і збори зараховуються в повному обсязі до селищного бюджету об'єднаної територіальної громади та є бюджето-формуючим джерелом на забезпечення діяльності функціонування бюджетних установ та на благоустрій територій територіальної громади.
Прийняття рішення з даного питання є особливо важливим для прозорого та ефективного встановлення місцевих податків, зарахування надходжень до селищного бюджету, здійснення необхідного контролю за своєчасністю та повнотою проведення платежів, впорядкує деякі питання ведення бізнесу, зменшить витрати часу платників податків на виконання обов’язкових процедур щодо декларування сум податків та їх сплату, підвищить інвестиційну привабливість громади.
Плата за землю є важливим джерелом у складі власних доходів загального фонду бюджету селищної територіальної громади та за підсумками 2020 року складає 19,6% серед джерел власних надходжень загального фонду селищного бюджету.
Динаміка надходжень від плати за землю у Славгородській селищній раді склала: за 2019 рік – 4566,45 тис.грн., за 2020 рік – 4740,9 тис. грн.
Прогнозні показники складають:
на 2021 рік – 3260,49 тис.грн.(з них: 1765,49 тис.грн. - юридичні особи; 1495,00 тис. грн. - фізичні особи).;
на 2022 рік – 3262,12 тис.грн. ( з них: 1766,37 тис.грн. юридичні особи; 1495,75 тис. грн. фізичні особи).
Основні групи (підгрупи), на які проблема справляє вплив:
Групи (підгрупи) |
Так |
Ні |
Громадяни |
Так |
– |
Держава (територіальна громада) |
Так |
– |
Суб’єктами господарювання |
Так |
– |
у тому числі суб’єктами малого підприємництва |
Так |
– |
Застосування ринкових механізмів для вирішення вказаної проблеми не є можливим, оскільки здійснення вищезазначених заходів є засобом державного регулювання та відповідно до Податкового кодексу України є компетенцією селищної ради.
Земельний податок зараховується в повному обсязі до бюджету Славгородської селищної територіальної громади та є бюджетоутворюючим, забезпечує збалансованість дохідної частини бюджету для задоволення нагальних потреб громади.
Зважаючи на вищевикладене, з метою забезпечення дохідної частини бюджету, виконання програми економічного, соціального та культурного розвитку Славгородської селищної територіальної громади, необхідно прийняти рішення «Про встановлення ставок та пільг зі сплати земельного податку» на 2022 рік. Дані кошти будуть спрямовані на фінансування бюджетної сфери, зокрема виплати заробітної плати працівникам, яка фінансується з місцевого бюджету, соціально важливих місцевих програм: соціальних, екологічних, у сфері адміністративних послуг тощо.
У разі відсутності регулювання, земельний податок не буде нарахований. Недоотримання коштів бюджетом матиме негативний вплив на життєдіяльність територіальної громади, оскільки не буде забезпечено в повному обсязі фінансування бюджетної сфери, зокрема виплати заробітної плати працівникам, яка фінансується з місцевого бюджету, соціально важливих місцевих програм: соціальних, екологічних, у сфері адміністративних послуг тощо.
Основною метою розробки проекту рішення є забезпечення практичної реалізації статей 10, 269 - 287 , глави 1 розділу ХІV Податкового Кодексу України шляхом встановлення ставок та пільг зі сплати земельного податку на території громади.
Прийняття запропонованого регуляторного акту спрямоване на:
створення єдиного механізму справляння плати за землю;
- вдосконалення земельних відносин на основі встановлення ставок плати за землю та диференціації ставок в залежності від цільового призначення земельної ділянки;
забезпечення більш повного обліку земель, їх власників і користувачів, раціонального та ефективного використання земельних ділянок;
збільшення надходжень до селищного бюджету за рахунок перегляду ставок податку за землю та направлення додаткових коштів на соціальний розвиток громади.
здійснення планування та прогнозування надходжень від плати за землю при формуванні селищного бюджету;
забезпеченню дотримання вимог Податкового кодексу щодо місцевих податків і зборів.
Визначення альтернативних способів
Вид альтернативи |
Опис альтернативи |
Альтернатива 1. Прийняття регуляторного акту – рішення Славгородської селищної ради «Про встановлення ставок і пільг зі сплати земельного податку» на 2022 рік |
Прийняття даного рішення забезпечить встановлення чітких та прозорих механізмів справляння та сплати земельного податку на території Славгородської селищної ради та сприятиме відповідному наповненню місцевого бюджету, створенню фінансової основи самодостатності громади. |
Альтернатива 2. Не виносити на розгляд сесії та не приймати рішення Славгородської селищної ради «Про встановлення ставок і пільг зі сплати земельного податку» на 2022 рік |
Така альтернатива не є прийнятною, так як відповідно до підпункту 12.3.5 пункту 12.3 статті 12 Податкового кодексу України місцеві податки і збори сплачуються платниками у порядку, встановленому Податковим кодексом за мінімальними ставками, а плата за землю - із застосуванням ставок, які діяли до 31 грудня року, що передує бюджетному періоду, в якому планується застосування плати за землю, що суттєво погіршить надходження до місцевого бюджету. |
Оцінка впливу на сферу інтересів держави (орган місцевого самоврядування)
Вид альтернативи |
Вигоди |
Витрати |
Альтернатива 1. |
|
регуляторного акта.
|
Альтернатива 2. |
Відсутні. |
селищного бюджету через застосування ставок податку попереднього року, як це передбачено статтею 12 розділу І Податкового кодексу України.
|
Оцінка впливу на сферу інтересів громадян
Вид альтернативи |
Вигоди |
Витрати |
Альтернатива 1. |
Встановлення чіткого диференційованого порядку нарахування та сплати податку за землю та отримання |
Час затрачений на вивчення нормативно-правової бази з питань оподаткування та ознайомлення з проектом |
|
можливості для підвищення рівня соціальної захищеності територіальної громади в цілому та кожного її мешканця. |
даного рішення. |
Альтернатива 2. |
Відсутні. |
Відсутні |
Оцінка впливу на сферу інтересів суб’єктів господарювання (платників податку)
Показник |
Великі |
Середні |
Малі |
Мікро |
Разом |
Кількість суб’єктів господарювання, що підпадають під дію регулювання, одиниць |
0 |
5 |
16 |
14 |
35 |
Питома вага групи у загальній кількості, відсотків |
0% |
15% |
45% |
40% |
100 |
Примітка. Джерело отриманих показників - дані, отримані внаслідок аналізу кількості платників податків та інших платежів, що надходять до селищного бюджету, хоча об’єктивно визначити їх кількість неможливо
Вид альтернативи |
Вигоди |
Витрати |
Альтернатива 1. |
|
ознайомлення з проектом даного рішення.
|
Альтернатива 2. |
Сплата податку за ставками, передбаченими Податковим кодексом України. |
Витрати пов’язані лише зі сплатою земельного податку. |
Рейтинг результативності (досягнення цілей під час вирішення проблеми) |
Бал результативності (за чотирибальною системою оцінювання) |
Коментарі щодо присвоєння відповідного балу |
Альтернатива 1. |
4 |
Прийняття рішення забезпечить досягнення встановлених цілей, чітких та прозорих механізмів справляння земельного податку, наповнення селищного бюджету,виконання програми економічного і соціального розвитку громади. Встановлення прийнятних та обґрунтованих розмірів ставок земельного податку, з урахування рівня платоспроможності суб’єктів господарювання, встановлення податкових пільг. |
Альтернатива 2. |
1 |
Ціль регуляторного акта не може бути досягнена так як не відповідає чинному законодавству (типовому рішенню). Зменшення надходжень до селищного бюджету через застосування ставок податку попереднього року, як це передбачено статтею 12 розділу І Податкового кодексу України. |
Рейтинг результативності |
Вигоди (підсумок) |
Витрати (підсум ок) |
Обґрунтування відповідного місця альтернативи у рейтингу |
Альтернатива 1. |
1. Встановлення чіткої процедури визначення ставок податку за землю. 2.Передбачуваність дій влади. 3.Прогнозування умов госпо- дарювання і витрат зумовлених використанням земельних ресурсів. 4.Удосконалення взаємовідносин між селищною радою,органом фіскальної служби та суб’єктами господарювання, пов’язаних зі справлянням податку на землю. |
затрачений на вивчення нормативно- правової бази з питань оподаткування та ознайомлення з проектом даного рішення.
|
Регуляторний акт відповідає потребам у розв’язанні визначеної проблеми та принципам державної регуляторної політики. Прийняття рішення забезпечить досягнення встановлених цілей, чітких та прозорих механізмів справляння земельного податку,наповнення селищного бюджету, виконання програми економічного і соціального розвитку громади. |
Альтернатив а 2. |
Сплата податку за ставками, передбаченими Податковим кодексом України. |
Витрати пов’язані лише зі сплатою земельного податку. |
Невідповідність регуляторного акта чинному законодавству – формі типового рішення про встановлення ставок земельного податку та пільг щодо його сплати. |
Рейтинг |
Аргументи щодо переваги обраної альтернативи/ причини відмови від альтернативи |
Оцінка ризику зовнішніх чинників на дію запропонованого регуляторного акта |
Альтернатива 1 |
Прийняття проекту акта забезпечить повною мірою досягнення задекларованих ним цілей стосовно визначення чітких та прозорих механізмів справляння земельного податку, наповнення селищного бюджету, виконання програми економічного і соціального розвитку громади. Таким чином, прийняттям вказаного рішення буде досягнуто балансу інтересів громади і платників податку. |
Проект рішення є нормативно-правовим актом, зовнішніми факторами впливу на його дію є зміни до чинного законодавства України або виникнення необхідності в нормативному врегулюванні певних правовідносин внаслідок зміни політичної або економічної ситуації в країні. |
Альтернатива 2 |
Неприйняття проекту акта не дає можливості досягнути поставлених цілей державного регулювання внаслідок невідповідності діючого рішення чинному законодавству України, що в свою чергу призведе до втрат доходної частини бюджету і відповідно не повного виконання програми економічного і соціального розвитку громади. |
Зміни до чинного законодавства:
|
Механізми та заходи, які забезпечать розв’язання визначеної проблеми
Запропонований проект регуляторного акта визначає і регулює повноваження Славгородської селищної ради та її виконавчого комітету щодо встановлення ставок земельного податку та пільг по його сплаті на території громади.
В результаті визначення цілі, проведення аналізу поточної ситуації на території Славгородської селищної ради, інформації фінансового відділу Славгородської селищної ради станом на 01.01.2021 року, проведених консультацій, нарад та зустрічей, основним механізмом, який забезпечить розв’язання визначеної проблеми є встановлення запропонованих розмірів податку на 2022 рік.
Запропоновані механізми регуляторного акта, за допомогою яких можна розв’язати проблему:
Розробка проекту рішення Славгородської селищної ради «Про встановлення ставок та пільг зі сплати земельного податку» на 2022 рік» та аналізу регуляторного впливу до нього.
Проведення консультацій з суб'єктами господарювання.
Оприлюднення проекту разом з АРВ та отримання пропозицій і зауважень.
Підготовка експертного висновку постійної відповідальної комісії щодо відповідності проекту рішення вимогам статей 4, 8 Закону України "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності".
Отримання пропозицій по удосконаленню від Державної регуляторної служби України.
Прийняття рішення на пленарному засіданні сесії Славгородської селищної ради.
Оприлюднення рішення у встановленому законодавством порядку. Проведення заходів з відстеження результативності прийнятого рішення. За результатами проведених розрахунків очікуваних витрат та вигод СПД, прогнозується, що прийняття зазначеного проекту рішення дозволить забезпечити баланс інтересів суб’єктів господарювання, громадян та органу місцевого самоврядування. А його застосування буде ефективним для вирішення проблеми, зазначеній в розділі І цього АРВ.
Регуляторний акт має обмежений строк дії – один рік, що обумовлено чинністю існуючої правової бази вищого рівня та може бути переглянутий чи скасований при її зміні.
Відповідно до підпункту 4 пункту 3 статті 12 Податкового кодексу України рішення про встановлення місцевих податків та зборів офіційно оприлюднюється відповідним органом місцевого самоврядування до 15 липня року, що передує бюджетному періоду, в якому планується застосовування встановлюваних місцевих податків та зборів або змін (плановий період). В іншому разі норми відповідних рішень застосовуються не раніше початку бюджетного періоду, що настає за плановим періодом.
7. Визначення очікуваних результатів прийняття акта:
Сфера впливу |
Вигоди |
Витрати |
Інтереси органів місцевого самоврядування |
- збільшення надходжень до селищного бюджету; - вирішення соціальних та економічних проблем, пов’язаних з фінансуванням розвитку інфраструктури селищної ради. |
Відсутні |
Інтереси громадян |
- покращення рівня життя та соціального забезпечення населення на основі створення належних умов для розвитку селищної ради |
Відсутні |
Інтереси суб’єктів господарювання |
- прозорість, стабільність та прогнозованість в сфері сплати місцевих податків та зборів; - розвиток інфраструктури селищної ради. |
Витрати на сплату податків та зборів. |
Виходячи з цілей державного регулювання, визначених у другому розділі аналізу регуляторного впливу, для відстеження результативності даного регуляторного акта обрано такі прогнозні статистичні показники:
Назва показника |
2020 р (факт) |
2021 р. (очікуване) |
2022 р. (прогноз) |
Надходження земельного податку з юридичних та фізичних осіб (тис. грн.) |
4740,9 |
3260,49 |
3262,12 |
Рівень поінформованості платників податку за землю стосовно основних положень регуляторного акта |
Відповідно до частини 5 статті 12 Закону України «Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності» регуляторні акти, прийняті органами місцевого самоврядування, офіційно оприлюднюються у місцевих друкованих засобах масової інформації. Таким чином, рівень поінформованості суб’єктів господарювання та фізичних осіб з основних положень рішення визначається чисельністю осіб, які ознайомляться з ним. Проект регуляторного акту розміщено на офіційному web-сайті Славгородської селищної ради в розділі «Регуляторна політика». |
В разі прийняття запропонованого проекту рішення, строк дії якого – 2022 рік, буде здійснено базове та повторне відстеження результативності дії регуляторного акту шляхом аналізу статистичної інформації та моніторингу податкових надходжень.
Базове відстеження результативності регуляторного акта буде здійснюватися до дня набрання ним чинності.
Повторне відстеження результативності регуляторного акта буде здійснюватися через рік після набрання ним чинності.
Відстеження результативності дії регуляторного акта будуть здійснюватися статистичним методом. У рамках статистичного методу відстеження аналіз офіційної статистичної інформації, наданої відповідними органами державної влади, органами статистики, фінансовим відділом селищної ради, буде проводитися щодо розміру надходжень до селищного бюджету та кількості осіб, на яких поширюватиметься дія акта.